نکات مهم در بهداشت بارداری

در دوران بارداری، برخی از عفونت های رایج مثل سرماخوردگی یا عفونت پوست معمولا باعث مشکلات جدی نمی شوند. اما عفونت های دیگر می توانند برای شما، کودک شما یا هر دو خطرناک باشند. برخی از عفونت ها ممکن است منجر به زایمان زودرس و به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم شود.

بنابراین لازم است به طور منظم تحت نظر ماما و پزشک قرار داشته باشیدو به بهداشت بارداری اهمیت دهید. این امر باعث می شود با مشاهده اولین علائم غیر طبیعی اقدامات لازم برای حفظ سلامت مادر و جنین به عمل آید.

بهداشت بارداری درایران

مهمترین نکات در خصوص بهداشت بارداری

1- ورزش:

 ورزش های سبک در دوران بارداری توصیه میشود. یوگای بارداری برای حفظ آرامش و جلوگیری از افسردگی پس از بارداری بسیار مناسب است. همچنین استخر بارداری و پیاده روی سبک هم پیشنهاد می شود. البته قبل از اقدام به ورزش حتما با مامای خود م نمایید.

2- کار:

 اگر بارداری طبیعی باشد و محیط کار و فعالیت بدنی در حین کار خطری برای مادر و جنین نداشته باشد، زن باردار می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

3- فعالیت بدنی سنگین:

 بالارقتن از پله و نردبان و بلند کردن وزنه های سنگین ، خم و راست شدن های مکرر،کار ایستاده بیش از 3 ساعت در بارداری مضر و منع شده است.

4- استحمام:

استحمام سبب باز شدن منافذ پوست و تسریع جریان خون شده ، به سلامت و شادابی کمک می کند. در بارداری استحمام امری ضروری است ولی باید از مصرف آب بسیار سرد و یا داغ پرهیز کرد.

5- لباس های زن باردار:

 لباس زن باردار با توجه به فصل باید سبک، گشاد و راحت انتخاب شود . لباس زیر هم نخی باشد و در فواصل زمانی کم تعویض گردد تا از عفونت احتمالی جلوگیری شود.

از بستن کمربند، بند جوراب و غیره خودداری شود چون باعث رکود جریان خون می گردد و در نتیجه به بروز واریس کمک می کند.

استفاده ازسینه بند راحت و به اندازه مناسب توصیه می شود چون در ماههای آخر سنگینی سینه ها باعث ناراحتی و سوزش و همچنین افتادگی می شود.

همچنین ن باردار بهتر است از کفش پاشنه کوتاه و راحت استفاده کنند تا از بروز کمردرد و گرفتگی عضلات ساق پا جلوگیری شود. رعایت این موارد به بهداشت بارداری کمک میکند.

6- مراقبت از ها:

 در دو ماه آخر بارداری باید از نوک ها مراقبت لازم به عمل آید و اگر نوک کوچک یا فرورفته است آن را با روغن بادام چرب کرد و ماساژ داد. در صورت خروج شیر از باید سینه را با آب گرم شستشو و خشک کرد.

7- بهداشت دهان و دندان:

 داشتن تهوع در بارداری و برگشتن اسید معده به دهان و همچنین تغذیه کودک از مادر و کمبود کلسیم باعث پوسیدگی دندان در بارداری می شود. بنابراین لازم است قبل از اقدام به بارداری از سلامت دندانها و لثه مطمئن شوید. در دوران بارداری هم باید پس از هربار مصرف غذا از مسواک استفاده کرد.

8- داروها و مواد شیمیایی :

 در طی دوران بارداری خصوصا در سه ماهه اول بارداری مصرف هیچ دارویی مجاز نیست. در صورت ابتلا به بیماری، تنها از داروهای مجاز تحت نظر پزشک و با تجویز وی می توان استفاده کرد.

بهداشت بارداری

9- مصرف مواد آرایشی و رنگهای شیمیایی:

مصرف اینگونه مواد ممکن است خطراتی را برای جنین داشته باشد از این رو بهتر است مادران باردار در مصرف اینگونه مواد احتیاط کنند.

10- عکس برداری:

در دوران بارداری از هر نوع عکس برداری با اشعه ایکس باید خودداری کرد.

11- مصرف دخانیات و مشروبات الکلی:

 مصرف اینگونه مواد باعث مرگ و میر و ناهنجاری در جنین می شود.

12- تغذیه :

 تغذیه زن باردار علاوه بر سلامت خودش در سلامت جنین تاثیر به سزایی دارد. استفاده گروه غلات مانند  نان سبوس دار، برنج، ماکارونی، جو، گندم، ذرت، و حبوبات ،گوشت  ، مغزیجات، شیر و فرآورده های آن، سبزیجات و میوه های تازه بسیار مهم است.

13-روابط شویی:

 در یک حاملگی سالم ، نزدیکی تا قبل از ماه آخر حاملگی ضرری ندارد. مشروط به اینکه راحتی زن رعایت شده و وضعیت قرار گرفتن بدن او طوری باشد که به شکم وی فشار وارد نشود.

خانم هایی که در حاملگی های قبلی خود سابقه سقط، خونریزی، پارگی کیسه آب و زایمان زودرس دارند، باید از نزدیکی در سه ماه اول و آخر خودداری کنند. رعایت بهداشت بارداری در هنگام نزدیکی و حتی الامکان استفاده از کاندوم جهت جلوگیری از عفونت توصیه می شود.

 

14- اجتناب ازتماس با افراد بیمار:

 ابتلاء مادر باردار به برخی بیماری های عفونی مثل سرخچه و آبله مرغان عوارض متعددی در جنین ایجاد می کند. لذا زن باردار باید از تماس با این افراد دوری کند و در صورت تماس با ماما یا پزشک خود م کند.

15- اجتناب از تماس با بعضی حیوانات :

به دلیل احتمال انتقال بیماری از آنها حیوانات به زن باردار بسیار مهم است.

16- رعایت بهداشت فردی:

 رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دستها، استحمام، استفاده از صابون های ساده و بدون عطر برای تمیز کردن قسمتهای خصوصی بدن ، دوری از ماندن در لباسهای عرق کرده، کاهش تماس با بزاق و ادرار کودکان برای حفظ بهداشت بارداری توصیه می شود.

17- استراحت کافی:

زن باردار لازم است در طول شبانه روز 8 تا 10 ساعت بخوابد. کم خوابی برای ن باردار زیان آوراست . در ماههای آخر باید از خوابیدن روی شکم اجتناب شود . بهترین حالت خوابیدن به پهلوی چپ است چون در این حالت بازگشت خون از رحم و اندام تحتانی راحت تر انجام می شود.

بهداشت بارداری در یزد

شما می توانید با مطالعه ی مقالات سایت یک ماما، بارداری بهتری را تجربه کنید و یا افزایش آگاهی آرامش بیشتری را در این دوران داشته باشید.


یک ماما بارداری ,باردار ,بهداشت ,استفاده ,مصرف ,باعث ,بهداشت بارداری ,دوران بارداری ,اینگونه مواد ,رعایت بهداشت ,بهداشت فردی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Lady_moon رها یوزفول ایران موزیک karencnc هر چی بخوای هست کرد موزیک | پی سی موزیک